Sunday, July 13, 2008

Kesah cHoT...


GAMBAR

Chot baru lepas tangkap gambar di kedai yang berhampiran dengan rumahnya. Sekarang, dia cuma perlu menaiki bas untuk ke Jabatan Imigresen supaya dia dapat membuat pasport baru untuk dirinya.

Setelah hampir sejam menunggu di perhentian bas, bas pun tiba. Chot naik dan disebabkan bas itu penuh sesak, Chot mengambil keputusan untuk berdiri sahaja sambil tangannya memegang gambar yang baru diambilnya di kedai tadi.

Tiba-tiba, bas itu brek mengejut. Chot terlepas gambarnya itu lalu jatuh ke bawah tempat duduk penumpang. Chot tunduk dan mencari gambarnya itu tadi.

Chot nampak gambar tadi berada di bawah tempat duduk seorang penumpang, lalu dia berkata, “Kak… Boleh tolong angkat sikit kain yang akak pakai tu tak? Saya nak ambik gambar…”

KEMIK

Chot baru habis main bolasepak dan berjalan menuju ke kereta. Tiba di keretanya, Chot dapati ada kesan kemik di sebelah pintu pemandu keretanya seperti terkena bolasepak.

Keesokkan harinya, Chot membawa kereta itu ke workshop. Mekanik di workshop tu yang sememangnya tahu akan ke’bendul’an Chot, cuba nak mempermainkan Chot. Dia memberitahu, sekiranya Chot meniup melalui lubang ekzos keretanya itu… pintu yang kemik itu akan kembung kembali dan keretanya akan kelihatan seperti sediakala.

Maka, Chot pun pulang ke rumah dan mula meniup melalui lubang ekzos keretanya itu. Tiada apa-apa yang berlaku. Chot meniup dengan lebih kuat lagi namun tetap juga tiada apa-apa yang berlaku.

Teman serumahnya, Chet… keluar dan bertanya, “Apa hang buat tu, Chot?” Chot menjelaskan kepada Chet bagaimana mekanik di workshop tadi telah mengarahkannya untuk meniup melalui ekzos kereta supaya kemikan di pintu keretanya akan kembung semula.

Chet menggeleng-gelengkan kepala, ketawa berdekah-dekah sambil berkata, “HELLLLO!! Awat la hang ni mangkuk sangat? Hang kena tutup semua cermin tingkap kereta ni dulu!”

BUKU TEPON

Chot merempuh masuk ke satu perpustakaan awam dan meluru ke meja pendaftaran. “Saya nak buat aduan! Saya nak komplen!” jerkah Chot.

“Ada apa ni encik? Ribut-ribut?” tanya pustakawan bertugas.

“Saya ada pinjam satu buku cerita dari sini minggu lepas dan ianya sungguh mendukacitakan!” kata Chot.

“Apa masalahnya?” tanya pustakawan itu lagi.

“Banyak sangat watak dalam buku cerita tu dan saya tak paham langsung apa yang cuba buku tu kisahkan. Tak ada jalan cerita langsung!”

Pustakawan tersebut berkata, “Ahh… jadi, encik ni la yang ambil buku panduan telepon kami yang dah hilang dekat seminggu tu!”

MASA

Chot: “Chet, skrang dah pukui brapa?”
Chet: “3:15 petang.”
Chot: (dgn mimik muka kehairanan) “Aku pelik lar, awat sumer orang nak menipu dengan aku ari nih?”
Chet: “Awat lak? Bila lak aku tipu hang?”
Chot: “Sepanjang ari aku dok tanya masa kat orang, dan sepanjang ari jugak la aku dapat jawapan yang berbeza. Tak dak sorang pun yang bagi jawapan yang sama…”

3 comments:

peacefan2 on July 14, 2008 at 11:16 AM said...

chet mmg bendul tahap bendul pintu....

nea said...

ape la sengal chot ni...hahaha

nOuGAt on July 15, 2008 at 4:26 PM said...

umah de byk bendul kot...
haha xD

 

© 2009 - ~nOuGAt’s Weblog~

Best viewed in 1400x900 resolution
using Mozilla Firefox